Cum faci schimbari majore in viata

Eu pot să-ți spun din ceea ce am observat în propria experiență, dar și din recomandările pe care le-am dobândit din formarea în psihologie, că schimbările majore nu se fac peste noapte.

Da, ele încep cu o decizie foarte fermă. Dar nu momentul în care luăm decizia face marea diferență ci ceea ce facem în mod constant după ce am luat decizia.

Am observat asta atunci când am vrut să-mi îmbunătățesc stilul vestimentar, eram prin liceu, pe la început. Îmi amintescă că nu aveam nicio noimă asupra modului în care mă îmbrăcam. De multe ori îmi lua maicămea hainele și le îmbrăcam fără să mă uit cum arată. De cele mai multe ori credeam că arată chiar bine, pe când eu nici nu știam exact ce înseamnă să arate bine. Nu știam cum ar trebui să fie o haină pentru a fi pe mărimea mea, așa că de multe ori purtam haine chiar mai 2-3 numere mai mari. Știu asta pentru că m-am uitat în poze.

Așa că eram prin liceu, mă uitam în jur și vedeam că sistematic ceilalți se îmbrăcau mai bine decât mine. Nu știam de ce, și eu îmi luam haine noi, dar parcă nu arătau la fel pe mine. Așa că, am pus mâna și am început să citesc zilnic. Am căutat pe google după „stil masculin” pentru că îmi doream să mă îmbrac bine, nu conform modei trecătoare.

Am descoperit anumite site-uri, atât în română, cât și în limba engleză și am început să citesc. ZILNIC, minim un articol. ZILNIC.

Cu timpul, am început să-mi formez un ochi asupra modului în care ar trebui să stea o haină pe mine. Cum să arate la umeri, cât de strâmți să-mi fie pantalonii etc.

Am început să citesc, treptat, articol cu articol. Nu aveam timp doar de asta, că aveam și școală și altele pe lângă. Nu pot spune că sunt expert în această materie, pot spune că am reușit să schimb foarte multe lucruri în viața mea, de la dietă, program de sport, cunoștințe de editare video, cunoștințe de operare platforme wordpress, cunoștințe de psihologie, pur și simplu prin consecvență zilnică, prin eforturi mici și dese.

Două mici exemple la început și la final de liceu:

Înainte:

inainte de stil

După:dupa stil

Apoi, în psihologia științifică există așa numita zonă a proximei dezvoltări, concept elaborat de către Vîgotsky. Una din ideile importante ale acestei teorii este aceea că schimbarea se face cu pași mici. Adică, ieșim puțin în necunoscut, nu foarte mult că nu are sens deoarece nu ne vom descurca. Ieșim puțin din ceea ce știm, explorăm noul puțin câte puțin. Altfel, nu vom reuși să facem nimic dacă ne aruncăm prea mult în afara zonei noastre de confort.

Ce vreau să spun este că schimbarea se face cu pași mici, bucată cu bucată. Progrese dese și mici, altfel ne putem vedea copleșiți că nu ne descurcăm și să ne demoralizăm, să renunțăm.

Cu ce mi-ar plăcea să rămâi la finalul acestui articol este următoarea idee: FĂ ZILNIC CÂTE CEVA ÎN DIRECȚIA ÎN CARE DOREȘTI SĂ MERGI. MINIM 15 MINUTE PE ZI.

Vrei să înveți fotografie? Citește zilnic câte un articol și aplică ce aflii de acolo.

Vrei să faci schimbări la nivelul greutății corporale? Citește zilnic un articol despre dietă sau exercițiu fizic și aplică.

Când nu ai timp aproape deloc, ia-ți telefonul sau cartea și citește în timpul pe care-l petreci pe WC. Cam 5-15 minute tot o să stai. Ideea e să formezi un obicei, cu pași mărunți și deși.

Pe scurt, în acest articol ți-am împărtășit o modalitate prin care să faci schimbări de orice fel în viața ta. Un exemplu concret este ca zilnic să lucrezi minim 15 minute în acea direcție, zilnic. Până la urmă acesta e și rolul time managementului, să te ajute să-ți îndeplinești obiectivele, să ai lucrurile pe care ți le dorești.

Spune-mi, te rog, într-un comment ce obicei vrei să implementezi zilnic?

Pe curând,

Cristi Pavel

 

2 thoughts on “Cum faci schimbari majore in viata

  1. Salut.
    Felicitari pentru articol, sa sti ca eu chiar trebuie sa pun in practica sfatul tau legat de cele 15 min investite zilnic in atingerea obiectivelor.
    Anul acesta am plecat la “drum” cu 2 target-uri, unul e finalizarea lucrarii de dizertatie – pana in vara, iar celalalt e pregatirea intensiva pt certificarea de la Microsoft – catre sfarsit de an.
    Sigur ca de multe ori vin obosita de la servici, imi place ft mult ceea ce fac – nu de asta vin obosita – sa nu se inteleaga gresit, dar stau zilnic peste program. In plus is trainer intr-un proiect cu juniori, so nu imi ramane prea mult timp pt studiu sau pt viata.
    Imi place ce postezi si te urmaresc de ceva timp, am vazut ca mentionezi si de consiliere psihologica. Cred ca mi-ar prinde bine sa vb cu cineva specializat despre time, prioritati, obiceiuri si obiectivele pe care mi le-am setat.
    Poate imi oferi mai multe detalii.
    Multumesc,
    Daniela
    Chiar as vrea sa vb si cu un psiholog, poate imi recomanzi pe cineva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *