Iti propui sa devii mai bun sau sa castigi? Afla care e calea mai buna

Te-ai gândi vreodată că modul în care îți setezi obiectivele îți poate afecta inclusiv performanța, cât de mult efort depui în fața barierelor și chiar și cât de mult îți place să lucrezi în acea direcție?

Te-ai gândit că aceste lucruri pot avea un impact atât de puternic? Pornind doar de la modul în care tu te raportezi la obiective.

Simon et al. (2015) au făcut o cercetare în care au vrut să vadă cum afectează modul în care își setează obiectivele performanța, persistența și starea de bine la elevii de liceu.

Obiective de performanță vs. de dezvoltare

Pornind de la teoria obiectivelor de realizare, care spune că o modalitate în care putem vedea obiectivele ca fiind de 2 tipuri este aceasta:

  1. Obiective de dezvoltare (mastery)
  2. Obiective de performanță sau rezultat (performance)

Ce înseamnă fiecare?

Obiectivele de dezvoltare – spun că oamenii sunt motivați de a exersa anumite abilități cu scopul de a le dezvolta și de a deveni mai competenți. Pur și simplu depun efort ca să știu că fac mai bine un lucru, fără să fiu foarte concentrat pe rezultat. Atenția mea este pe a face acel lucru bine, mai mult decât pe a obține un rezultat care să arate bine.

Obiectivele de performanță sau de rezultat – spun că oamenii sunt motivați de rezultatul final, sau de beneficiile asociate acestuia; cum ar fi faptul că spune ceva pozitiv despre mine. Depun efort ca să-mi pătrez o imagine bună despre mine, e nevoie să ating rezultate pozitive mai mult decât să învăț să fac lucrurile.

Ei bine, care e treaba cu cele 2?

Rezultatele acestui studiu arată că persoanele cu obiective de dezvoltare, tindeau să aibă mai multe emoții pozitive și astfel să persiste mai mult. Pe când cele cu obiective de performanță/rezultat, aveau mai multe emoții negative, chiar dacă unele note (rezultate) erau mai mari.

Alte rezultate ale cercetărilor lui Carol Dweck arată avantajul obiectivelor de dezvoltare peste cele de performanță. Te invit să urmărești acest „maxi-ted talk” ca să înțelegi care sunt în totalitate argumentele.

Ce să faci concret pentru a continua și atunci când ți-e dificil

Pe scurt, recomandarea mea dar și a acestor cercetări este să mergi spre obiective de dezvoltare în primul rând. Adică,  te centrezi pe a învăța să faci anumite sarcini, și să nu conteze atât de mult rezultatul final. Pentru tine să fie mai important să înveți decât să faci lucrurile bine de la început. 

Asta nu înseamnă să neglijezi, dimpotrivă, să faci tot ce ține de tine să dai cel mai bun și în același timp să te detașezi de rezultat. Astfel, te vei teme mai puțin să pierzi, vei trăi mai mult emoții pozitive, vei avea o stare de bine mai ridicată și vei persista mai mult în fața dificultăților.

Ideea de bază care ar face diferența de mentalitate între un obiectiv de performanță și unul de dezvoltare ar fi următoarea: cât de schimbabile sunt lucrurile?

La obiectivele de performanță: dacă ai greșit, ghinion. Lucrurile nu sunt așa ușor de modificat și s-ar putea să zică ceva neplăcut despre tine.

La obiectivele de dezvoltare: dacă ai greșit, înseamnă că nu ai găsit încă soluția potrivită. Lucrurile se pot modifica și eșecul nu spune nimic rău despre tine ci spune că nu ai încercat destul sau că încă nu ai găsit soluția corectă.

Așadar, de fiecare dată când vrei să faci ceva și nu-ți iese: amintește-ți că încă nu ai găsit calea potrivită și nu că „nu poți face tu asta” sau „nu e pentru tine”. Nu înseamnă că nu trebuie să-ți dorești rezultate concrete. Nu! Înseamnă doar ca să fie mai important pentru tine să înveți, decât să obții rezultatul concret, dar ambele contează.

Lucrurile se pot schimba, prin încredere, efort și persistență. Dă share la acest articol să transmitem acest mesaj mai departe!

Îți mulțumesc,

Cristi

Referință științifică: Simon, R. A., Aulls, M. W., Dedic, H., Hubbard, K., & Hall, N. C. (2015). Exploring Student Persistence in STEM Programs: A Motivational Model. Canadian Journal of Education, 38(1), 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *